Wednesday 8 January 2014

Obojite Bojana


Dok željno iščekujemo najavljene blagovesti sa naprednog Božića u četvrtak, na temu raspisivanja vanrednog glasovanja za še bolj naprednu prihodnost, evo jedne zgodne bojanke - da se malo zabavimo. Bojanka je namenjena pripravnom razredu Osnovne partijske škole, i nosi naziv primeren uzrastu - "Obojite Bojana".
Da vidimo šta to imaju da nam poruče tzv. psihologija boja i priručnici za njihovu upotrebu u marketingu.
Pa da obojimo opanke.

1. Narandžasta


Ekstemno topla boja koja održava budnost i koncentraciju, podstiče entuzijazam i vibracije kombinovanjem energije crvene i sreće žute. Odlična je za stvaranje optičke varke, utiska smanjenja prostora oko predmeta narandžaste boje (koji tada izgleda veći nego što to zaista jeste). Narandžasta boja stimuliše apetit, u ljudskom oku budi osećaj topline.
Asocijacije: snaga, inteligencija, sigurnost, odlučnost, energija, nezavisnost, ravnoteža, euforija, ambicija, karijera, poslovni ciljevi i uspeh, akcija, prodaja, sunce, leto, egzotika.
Ukoliko želite da na sebe skrenete pažnju, ova boja predstavlja savršen izbor.

2. Crvena


Ovo je najtemperamentnija boja. Ima veoma jaku vidljivost, pa se koristi za saobraćajne znake, upozorenja i signalizaciju, kao i za raznu dugmad i tastere jer podstiče odlučnost (off, fire, naruči, kupi, pojedi me). Objekte te boje čini da izgledaju kao da su veći i bliži, ali velike crvene površine mogu da prezasite prostor. U kombinaciji sa crnom podstiče seksualne aluzije (i iluzije), ubrzava puls i disanje.
Asocijacije: snaga, uzbuđenje, brzina, toplina, vatra, energija, krv, seks, strast, nadmetanje, prkos, muževnost, agresija, vizuelni napor, rat.
U odličnom je saglasju sa žutom, braon i narandžastom bojom. U kombinaciji sa plavom, iako se slažu, ukoliko se pretera često ume da smara oči.

3. Roze


Roze je nijansa crvene, ali za razliku od svoje akcentnije sestre ima više smirujući karakter.
Asocijacije: mekoća, ženstvenost, nežnost, ljubav, seksualnost, senzualnost, fizička smirenost.
Jaki roze tonovi često mogu da budu razdražljivi, zato što podsvesno asociraju na crvenu.

4. Žuta


Ovo je boja optimizma i samopoštovanja. To je psihološki najstimulativnija boja. Ima visok efekat kod privlačenja pažnje. Dosta se koristi u reklamiranju dečjih igrački.
Asocijacije: sunce, leto, svetlost, sreća, intelekt, brzo učenje, emocije, nada, kreativnost, mašta, prijateljstvo, energija, iracionalnost, tradicionalnost, spiritualnost, idealizam, prosvetljenost, zadovoljstvo, saradnja, organizacija, čistoća.
Za zdrav, pulsirajući letnji utisak dobra je kombinacija sa narandžastom bojom. Ume da se izgubi u beloj, pa joj je često potrebna neka tamna boja da je istakne. Previše žute boje (ili pogrešna nijansa) izaziva osećaj iritacije, anksioznosti i straha.

5. Plava


Ovo je boja koja se apsolutno najviše koristi, koju više od polovine stanovnika Zemlje smatra za sebi omiljenu.
Asocijacije: more, voda, nebo, mir, sloboda, harmonija, opuštenost, poverenje, sigurnost, odanost, prefinjenost, kreativnost, inteligencija, inspiracija, umetnost, tehnologija, sloboda, beskraj, uteha, napredak, policija.
Ne slaže se nikako sa narandžastom. Preterana upotreba plave boje kod posmatrača može stvoriti osećaj hladnoće. Taj osećaj se najbolje kompenzuje dodatkom drugih boja sa kojima se plava slaže: crvena, žuta, zelena, siva.

6. Crna


Boja autoriteta i moći. Nazivaju je i ne-bojom jer u sebe upija kompletan spektar svih ostalih boja. Predstavlja potpunu suprotnost beloj boji. Pruža osećaj perspektive i dubine.
Asocijacije: autoritet, moć, snaga, elegancija, zavodljivost, noć, tuga, smrt, zagrobni život, mistika, tajnovitost, zagonetnost, opasnost, dramatičnost, emotivna stabilnost, prestiž.
U dobrom je kontrastu sa svetlim bojama, naročito sa crvenom i narandžastom sa kojima stvara uzbudljiv kolorit. Kao pozadina, može da umanji čitljivost. Ne treba je uvek i za svaku priliku koristiti po svaku cenu. Velike površine crnog deluju veoma depresivno i to raspoloženje prenose na onog ko ih gleda.

7. Bela


Bela je boja savršenstva. Naglašava druge boje i povećava doživljaj prostora. Pogodna je za reklamiranje dobrotvornih organizacija, medicinskih preparata, nemasne hrane i mlečnih proizvoda.
Asocijacije: svetlo, dan, led, jasnost, jednostavnost, blagost, profesionalizam, poslovnost, efikasnost, sigurnost, darežljivost, moralnost, mladost, anđeli, bolnica, sterilnost, higijena, čistoća, hladnoća, elitizam, brašno.
Reflektuje svu snagu spektra, i zbog toga je često teško gledati u nju, jer refleksija stvara vizuelne prepreke.

8. Siva


Neutralna boja. Dobra je kao podloga za elemente koje treba istaći.
Asocijacije: kreativnost, inspiracija, mudrost, zrelost, kompromis, postojanost, praktičnost, ekskluzivnost, monotonija, pepeo, magla.
"Topla siva" se dobija mešanjem sa crvenom, žutom ili narandžastom. "Hladna siva" se dobija mešanjem sa zelenom, plavom, purpurnom ili ljubičastom.

9. Ljubičasta


Boja fantastike, igranja, impulsivnosti i snova. Nazivaju je i "kraljevskom bojom". Smatra se da je svetlo ljubičasta omiljena boja devojaka i žena. Istraživanja kažu da preko 75% dece u predpubertetskom periodu najviše voli ovu boju, pa je zato u širokoj upotrebi za reklamiranje proizvoda namenjenih tom uzrastu.
Asocijacije: moć, ženstvenost, romantičnost, spiritualnost, skriveno znanje, jedinstvenost, prefinjenost, unikatnost, visok položaj, ambicije, aristokratija, luksuz, imućnost.
Kombinuje stabilnost plave i energiju crvene. Slabo je zastupljena u prirodi.

10. Zelena


Zelena boja je sinonim za zdravlje i prirodu, jer ima moć da "odmara oči", opušta i umiruje. Veoma je popularna kod izrade dekoracija.
Asocijacije: svežina, hladnoća, bogatstvo, novac, stabilnost, razvoj, proleće, rast, priroda.
U umetnosti i dizajnu je veoma zahvalna, ali ne treba preterivati sa velikim obojenim površinama. Slike izgledaju udaljene ukoliko imaju zelenu pozadinu.

11. Srebrna


Koristi se često za označavanje visokotehnoloških dostignuća. Ne nalazi se u paleti prirodnih boja, već se dobija obradom sive i dodavanjem metalnog sjaja.
Asocijacije: industrija, tehologija, metal, mesec, komunikacija, savremenost, bogatstvo, glamur, intuicija, snovi.
Odlična je u kombinaciji sa belom i zlatnom.

12. Zlatna


Predstavlja osećanje moći, bogatstva i prestiža. Kao i srebrna, zbog metalnog odsjaja se ne može dobiti iz palete prirodnih boja.
Asocijacije: sunce, bog, novac, pobeda, ispunjenje, visoki kvalitet, nauka, prosvetljenost, mudrost, smisao, sreća.
Dobra je u kombinaciji sa crvenom, ljubičastom, narandžastom, zelenom i braon bojom. Za nekoga ko propoveda o ličnoj i društvenoj etici, brani siromašne i izrabljivane, te osuđuje bogate i one koji uzurpiraju vlast - kaže se da je zlatoust (hrizostom).

13. Braon


Ova boja ostavlja utisak čvrstine i stabilnosti, poput crne, ali je mnogi smatraju prijatnijom za oko. Sa tehničke strane, braon boja se može posmatrati i kao tamno žuta, tamno narandžasta ili tamno crvena, sa sve pripadajućim im zatamnjenim karakteristikama.
Asocijacije: drvo, zemlja, kafa, čokolada, šećer, zadovoljstvo, udobnost, izdržljivost, ozbiljnost, intima, toplina, podrška, oslonac, prijateljstvo, jednostavnost, praktičnost, težak karakter, nedostatak humora.
Slaže se sa zelenom, plavom, crvenom, narandžastom i zlatnom. Koristi se u reklamiranju nameštaja i proizvoda od drveta, ali i kafe, slatkiša i kolača, jer predstavlja asocijaciju na nešto jestivo. Sa ovim poslednjim, ko se u potpunosti složi - složio se. Ne žalite se posle na braon. Htedoh reći, na nedostatak humora.

Napomena:


Boje drap, pepeljasta, rezedo, lila, grimizna, oker, teget, SMB, bež ili kaki, nisu ponuđene u našoj bojanci. Sve su one na neki način klonovi i kombinacije već opisanih boja, njihove nijanse, tako da nije bilo potrebe za dodatnim proširenjem ponuđene palete.


Takođe, ova bojanka nije primenjiva na ostale manifestacije koalicionog partnerstva, usled teškog oblika nepostojanosti i visoke isparljivosti komponenti. Njihove, podrazumeva se. Boje se mogu partikularno primenjivati na neke od tih i takvih, ali samo je jedan od njih pravi Prvi Bojan - gospodar svih boja, svetlosti i mrakova.

*********
Dođu tako neka vremena kada ti ni ime ne može pomoći, iako na prvi pogled izgleda idealno za ovu priču. Jednostavno, nisi ti taj i - tačka. Duhovnost i duhovitost nisu isto, tu ne pomažu ni kvasac niti lepak.


Negde s jeseni '81. izađe prof Voja Stojanović u dvorište, da malo nacepa svojoj Ljubinki drva za potpalu. Zamahne sikirčetom, zapne o žicu za sušenje veša pa sebe ušicama - posred čela. Jedva ga oživeše i zakrpiše u hitnoj, a mi gubili časove istorije narednih mesec i nešto jače dana dok se nije povratio sebi.
Tako i ovaj nadriduhoviti koledar, u silnom strahu od bele boje - verovatno se kao mali plašio špriceva i zubara - zaleti se, pa postade bezbojan i providan. U stvari, možda je to bio cilj, jer se tako najlakše da uklopiti u svaku od 13 opisanih boja. Neko to zove sindrom kameleona a neko koalicioni potencijal. Nebitno, bumo se i oko te formulacije dogovorili. Evo, samo da naše dežurne dramlije pokače komentare, pa da konačno započnemo pregovore oko prolećne komplementarnosti - bila ona metalik ili mat, prirodna ili neprirodna.
Međutim, do Vesne ima još puno, u zimu smo tek zakoračili, a sneg nikada ne pada uludo.
Plus - beo je.

Kada na proleće budete krenuli ka biračkim mestima, setite se ove bojanke, pa svoje ljubimce ofarbajte onako kakvi mislite da treba da budu, tj. kakvima biste voleli da ih vidite.

1 comment:

Radmilo Kračunović said...

10.01.2014.
Prvi potpredsednik Vlade Srbije i lider SNS Aleksandar Vučić izjavio je danas da će sednica Predsedništva stranke na kojoj će članovi odlučiti o vanrednim izborima biti održana uskoro, ali... “Još nisam spreman za tu sednicu”, rekao je Vučić, a prenose elektronski mediji.

Dakle, Srbija i dalje čeka da Gospodar Boja već jednom obznani taj unapređeni Božić.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...